Tip 1

Startgesprek

Om elkaar beter te leren kennen is er aan het begin van elk schooljaar een startgesprek tussen leerling, ouders en de leerkracht of mentor. Tijdens dit gesprek delen ouders waardevolle en belangrijke informatie over hun kind. Ook de leerling krijgt alle ruimte om zijn of haar eigen verhaal te delen. Zo krijgt de leraar een beeld van wat er speelt en wat er nodig is. Dit is de basis voor goede en reële afspraken tussen ouders, leerling en de leerkracht of mentor.

Tip 2

Check de verwachtingen

Ingezonden tip: Na afloop van het schooljaar vraag ik als schooldirecteur aan alle ouders van de nieuwe leerlingen of we onze beloften die zijn gegeven bij de inschrijving ook waar hebben gemaakt. Zo voelen ouders zich gehoord, ontstaan waardevolle gesprekken en krijgt de school concrete informatie van ouders.

Tip 3

Vertrouwen

Ingezonden tip: goed contact tussen school en ouders is vaak een kwestie van vertrouwen: vertrouwen in elkaars kennis, ervaring en goede intenties. Hierdoor durft de leerling ook te vertrouwen op zichzelf. Dit komt de ontwikkeling van de leerling ten goede.

Tip 4

Ontmoeten

Gezamenlijke bijeenkomsten van school, ouders en leerlingen dragen bij aan het gevoel van saamhorigheid. Inloopochtenden, een openingsbijeenkomst bij de start van een nieuw schooljaar, een feestelijk welkom voor brugklassers en hun ouders of andere vieringen zijn een goede gelegenheid om elkaar regelmatig en informeel te ontmoeten. Zo is op school aan alles te merken dat leerlingen, ouders en leraren welkom zijn. Iedereen doet ertoe.

Tip 5

Samenwerken bij leren

Samenwerking rondom lesstof werkt! Door ouders te vertellen hoe sommen in de klas worden uitgelegd kan de ouder ook met het kind aan de slag. Zet bijvoorbeeld in de nieuwsbrief linkjes naar filmpjes op internet waarin de spellingsregels naar voren komen. Dat heeft effect!

Tip 6

Contactmomenten

Het maken van duidelijke afspraken tussen ouders en school helpt om het contact met elkaar prettig te laten verlopen. Bijvoorbeeld de afspraak dat een vraag van een ouder, gesteld via de e-mail, binnen de afgesproken tijd wordt beantwoord. Of de afspraak dat in de ochtend de inloop alleen gebruikt wordt om even kort iets te melden maar niet voor een langer gesprek tussen ouders en leraar. Het naleven daarvan is belangrijk want daarmee groeit het vertrouwen.

Tip 7

Samen oplossen

Als het gesprek tussen ouders en school niet verder komt, is bemiddeling een mogelijkheid. Het biedt ruimte voor het delen van ieders verhaal en het helpt bij het creëren van begrip voor elkaar. Met behulp van een neutrale derde wordt er samen naar een oplossing gezocht waarin iedereen zich kan vinden. Hiermee wordt een juridisch traject meestal voorkomen.

Tip 8

Kwetsbaar opstellen

Ingezonden tip: Een kwetsbare houding bevordert de samenwerking tussen school en ouders. De basis ligt in het hebben van voldoende eigenwaarde. Met een open, kwetsbare houding komt de eerst zo gesloten bloemknop in bloei. Kwetsbaarheid biedt ruimte voor mooie gesprekken. Wanneer ouders en leraren zich open stellen verdwijnt de opgetrokken muur van de ander en dit komt de samenwerking ten goede.

Tip 9

Uitnodigen

Door de leerling zijn of haar ouders uit te laten nodigen voor activiteiten op school creëer je een grotere opkomst. Via de leerling wordt direct het belang duidelijk: het gaat om de leerling. In het basisonderwijs kun je dit bijvoorbeeld doen met een mooie kaart, in het voortgezet onderwijs bijvoorbeeld via Magister.

Tip 10

Loopbaanoriëntatie en – begeleiding

Het thema loopbaanoriëntatie en – begeleiding is bij uitstek een thema van leerlingen, ouders en school. Het draait hierbij om een goede samenwerking en wederzijdse betrokkenheid. Het onderlinge gesprek gaat namelijk over de toekomst van de leerling, wat deze daarvoor wil doen en wat hij of zij van ouders en school nodig heeft. Voor ouders gaat het toekomstige beroepenveld van hun kind hierdoor meer leven.

‘Ik heb het zo goed mogelijk geprobeerd uit te leggen maar die ouders snappen het niet.’